Maart 2022 – Mexico vervolg

7 april 2022.
Drie dagen geleden zijn we in La Cruz Huanacaxtle aangekomen. Na eerst een nacht op het anker te hebben doorgebracht zijn we de marina binnengevaren. We hebben een aantal belangrijke reparatie werkzaamheden te verrichten. De belangrijksten zijn de vervanging van een gebroken schakel in de verstaging en het verhelpen van een lek in de het koelwatersysteem van de motor. Al enige weken geleden is de windmeter in zee terecht gekomen, waarschijnlijk doordat een Gent, ’n vogel met grote zwemvliezen, er een rustplaats dacht te vinden.

De afgelopen weken zijn we op ons gemak langs de Mexicaanse kust noordwestwaarts gevaren:

Vanaf de ankerplaats in Bahia de Santiago hebben we de bus naar Manzanillo genomen. Het was een wonder dat de aftandse bus de bestemming haalde. De versnellingsbak ratelde bij iedere schakeling, De deuren gingen niet meer dicht, de bus stond op het punt uiteen te vallen.
Manzanillo is een leuk stadje, natuurlijk hebben we een bezoek gebracht aan de markthal.

De markthal van Manzanillo
Manzanillo
We verlaten hier Bahia Santiago

In de beschutte lagoon Barra de Navidad hebben we ’n kleine week gelegen. Barra de Navidad biedt alles wat een toerist wenst: een pittoresk dorpje, mooie strandjes, leuke strandtenten en goede restaurants. We hebben hier “de toerist” uitgehangen. Voor 10 dollar mochten we gebruik maken van de faciliteiten van een resort, o.a. van het zwembad. Grote witte handdoeken werden ons uitgereikt.
De laatste avond hebben we afgesloten met een ongelooflijk lekker on-Mexicaans dineer: een sushi rol als voorgerecht en spareribs op oosterse wijze gemarineerd als hoofdgerecht. De Mexicaanse kok werkte in de VS maar moest van zijn familie zijn kunsten in zijn geboorteplaats komen tonen. Hij is niet meer teruggegaan.

Barra de Navidad
De lagoon
De Franse bakker kwam ons iedere ochtend brood brengen
Op de achtergrond het resort waar we ons zelf op hebben verwend
Het resort
Op de achtergrond onze ankerplaats
Restaurantje in Melaque, we zijn hier van Barra znaar toe gewandeld

We zijn vervolgens vertrokken naar het 15 mijl verderop gelegen Bahia Tenacatita. We hebben hier met ons bijbootje Tijtje een peddeltocht gemaakt over een riviertje door de mangrove. Onderweg kwamen we tot 2 keer toe ’n krokodil tegen, vele vuurrode krabben en een grote verscheidenheid aan vogels. Regelmatig kwam ons met flinke snelheid een panga tegemoet. In de smalle doorvaart zag dit er griezelig uit. Gelukkig had de bestuurder ons iedere keer in de gaten. Het riviertje eindigde na 4 kilometer bij een gezellig strand.

Peddeltocht door de Mangrove

In Paraiso, onze volgende ankerplaats, hadden we een hele leuke ontmoeting.
Na een warme wandeling waren we toe aan een versnapering. In de baai bevindt zich alleen een resort. Onze bestelling in de bar op het strand werd door de barman geweigerd, het bleek een privé aangelegenheid te zijn. Het resort was in z’n geheel afgehuurd door een groep vrienden. Een van de leden van de groep hoorde dit en bood ons wat te drinken aan. Het is niet bij één biertje gebleven. Toen wij vertelden over onze avonturen kwamen er steeds meer mensen om ons heen staan en niet veel later werden we uitgenodigd voor het diner.
Een fantastische gezellige avond hebben we met de in de VS woonachtige Mexicanen doorgebracht

De Dina Helena in Bahia Paraiso
Het diner met de Mexicanen
Met Tijtje zijn we naar kleine eilandjes gevaren voor de baai van Paraiso

Om aan land te komen op de volgende ankerplaats, Bahia Chamela, moesten we met Tijtje eerst een riviertje opvaren. Een hoge branding in de mond ervan maakte het er niet gemakkelijker op. Er moest op een juist moment worden gewacht. Na iedere “zoveel” golven was de zee wat kalmer en leek een doorvaart mogelijk. We zagen dit de lokale vissers ook doen. Zowel de heen als de terugweg zijn we zonder kleerscheuren doorgekomen. Spannend was het wel!

Een 2 daagse tocht bracht ons naar Bahia Yepala. Vanwege de grote diepte van de baai lagen we aan een mooring. Dit zijn boeien verbonden met een lange lijn of ketting aan een zwaar stuk beton op de bodem van het water.
Het dorpje Yepala kan niet met de auto worden bereikt. Er rijden wat quads door de nauwe straatjes maar het meeste vervoer vindt plaats met ezel en paard. De huizen zijn tot boven het water gebouwd waardoor het ons aan een Italiaanse kustplaats deed denken. Volgens de gids zijn er bij het dorp 2 watervallen te bewonderen maar een Amerikaanse inwoonster van het dorp verklapte ons “de geheime waterval”, een waar vrijwel niemand komt. Een mooie wandeling leidde ons hier naartoe, we hebben er gezwommen en onze zoute haren gewassen.

Net een schoolplaat van vroeger

Naarmate we noordwaarts varen wordt het steeds drukker in de baaien. Het zijn alleen Amerikaanse en Canadese zeilers. Zij varen de wintermaanden de Pacific kust van Mexico op en neer en bergen de boot in een veilige plaats op tijdens de zomer, wanneer huricanes de kust teisteren. Als we hen over onze avonturen vertellen: Afrika, de Atlantische oversteek, de oostkust van Argentinië en met name ronding van Zuid Amerika en Patagonië stijgen we enorm in achting. Dit soort avonturiers (wij dus) komen ze niet vaak tegen.

Maandag of dinsdag hopen we weer verder te varen. Eind april willen we in Mazatlan zijn. Hier krijgen we bezoek van Merel en Rob met hun inmiddels bijna 1 jaar oude Elin.