30 november 2017 Zuid Marokko

We zijn net terug van een roadtrip door Zuid Marokko. Het regent! Een natuurverschijnsel welke we al sinds juni niet meer gezien hebben.

Al weer een dag of 10 geleden zijn we met de bus naar Essaouira gegaan. We hadden er afgesproken met (schoon)zus Gemma en zwager Harry. Vooral de vissershaven van Essaouira is een indrukwekkend, wat ’n bedrijvigheid! Van sardientjes tot complete haaien worden er aan wal gebracht en direct verhandeld. Verder de stad doorkruist en overnacht in een Riad volgehangen met alle soorten kleurrijke kunst.

vissershaven van Essaouira

Twee dagen zijn we in Essaouira gebleven waarna we met de huurauto van G&H terug naar Agadir zijn gereden. Harry was goed ziek, kwam al beroerd in Essaouira aan. De weg naar Agadir loopt deels door een bergzaam gebied en deels langs de kust. Heel veel resorts zijn hier in aanbouw.

Ondanks dat Harry zich nog niet fit voelde zijn we 2 dagen later toch vertrokken voor een tocht door het zuiden van Marokko.
Eerst naar Taoudannt, een geheel ommuurde stad. We reden de stad binnen naar een op de navigatie vermelde riad, “Ryad Tafilag”. De straat waar we de auto parkeerde was nu niet een van de meest aantrekkelijkste. We moesten door een donker tunneltje, bukkend om niet het hoofd te stoten. Links en rechts waren deuren. Aan het eind van de tunnel bevond zich de deur die toegang gaf tot de riad. Achter de deur kwamen we in een paleis met bloemrijke binnenplaatsen, terrassen, zwembad, schitterend gedecoreerde kamers, kortom een paradijs! Een groot contrast met de entree.

Souk in Taoudannt

De volgende dag zijn we via Zagora naar Mhamid, op de rand van de Sahara, gereden. Hier zouden we een rondrit met een 4-wheel drive door de woestijn maken. De rit zou 2 uur duren maar na 20 minuten werden we al afgezet bij een zogenaamd berberkamp. De thee die we hier aangeboden kregen hebben we laten staan. Al veel zeilers hebben we ziek uit de woestijn zien terugkomen na het drinken van deze thee. Onze berber beweerde mineraalwater te hebben gebruikt maar kon na verder doorvragen de waterfles niet meer vinden.
De woestijn bij Merzourga, zo’n 200 km ten N.O. van Mhamid vonden we indrukwekkender. We hebben er overnacht in “Albergue Soleil Bleu” ’n aanrader! Het was goed toeven in de niet dure en zeer gastvrije, direct tegen de woestijnduinen gelegen Auberge. We hebben er de volgende morgen de zon boven de woestijn zien opkomen.

In 2006 hebben Marije en Helen (Dina Helena) de instorting van het hotel waarin ze verbleven meegemaakt. Het hotel bezweek door hevige regenval. Een heel angstige nacht hebben ze toen doorgemaakt. We hebben de plek opgezocht en gevonden. Bijzonder om daar nu, 11 jaar later, door te lopen.

Over eindeloze grauwe dorre vlaktes, door groene dalen, over kleurrijke bergen door de Todrakloof, de Dadeskloof en de Rozenvallei  zijn we naar Ksar Ait Ben Haddou gereden. Deze voor een deel weer gerestaureerde stad is gebruikt als decor voor films als: Alexander, Lawrence of Arabia , Gladiator en nog veel meer. We hebben inwoners ontmoet die beweren als figurant in deze films te hebben opgetreden.

Ksar Ait Ben Haddou

Over de hoge Atlas zijn we naar Marrakech gereden. Hier hebben we afscheid genomen van Gemma en Harry die in de avond met het vliegtuig naar Nederland zijn teruggevlogen. Wij zijn nog ’n dagje in Marakech gebleven. We hebben er het fotomuseum, het El-Badipaleis, het La Bahiapaleis en de dodenstad van de Sa’adiërs bezocht. Souks hadden we in Marokko al genoeg gezien.
Na alle tajine en couscous hadden we nu trek in iets anders. In het vegetarische “Earth Cafe” hebben we heerlijk gegeten. De zelf mee gebrachte wijn deed ons ook prima smaken
Na een snel ontbijt op het grote plein van Marrakesh zijn we met de taxi naar het busstation gereden. De bus stond klaar en konden direct instappen. Ruim drie uur later werden we in Agadir afgezet.
De boot had ons gemist. Bij thuiskomst hebben we haar direct een grote schoonmaak beurt gegeven.

Zoals het er nu uitziet nemen we morgen afscheid van Marokko en hijsen we de zeilen om naar de Canarische eilanden te varen. Het eilandje La Graciosa wordt ons doel

dodenstad van de Sa’adiërs in Marrakech
het grote plein in Marrakech
Dadeskloof

12 reacties

1. Volgens mij moet ik de motortocht in Marokko gaan plannen… die Dadeskloof lijkt me een prachtige uitdaging
    Ik wens jullie een mooie tocht naar de Canarische eilanden!

2. Lieve Henk en Marja,
    Een bezoekje aan Dina Helena in Marokko plan je niet voor een paar dagen. Wij besloten er 3 weken van te maken. Daarvan hebben we 10 dagen met jullie doorgebracht in dit fascineerde land vol contrasten.
    We ontdekte samen met jullie wat een schitterende natuur Marokko bezit en konden regelmatig de vergelijking met West Amerika trekken. In het licht van deze immens landschappen en bergen zijn wij heel nietig. Dit gevoel zullen jullie vast wel eens zeilend op de grote oceaanen ervaren.
    Het was fijn om te zien dat het jullie goed gaat. Wij wensen jullie een mooie overtocht naar de Canarische Eilanden waar jullie vast een wasmachine kunnen vinden die je in Marokko moest ontberen.
    Lieve groet Harry en Gemma

3. Wat een bijzondere ontmoeting met Gemma en Harry. Maar ook wat een prachtige toer hebben jullie gemaakt. Geniet ervan en ol naar de Kanarische Eilanden. Goede vaart.

4. Beste Henk en Marja,
    Wat een belevenissen en zo leuk beschreven. Jaloersmakend. Wat een levenskunstenaars.
    Jullie zijn momenteel nog op Lanzarote en we vroegen ons af of en wanneer jullie Gran Canaria aandoen.
    Wij zijn een weekje in San Augustin op Gran Canaria en vertrekken donderdag 14 december weer. Zou wel heel leuk zijn jullie te zien en we wensen jullie uiteraard een veilige oversteek en verder vervolg van de reis der reizen.
    Ruud en Anne Marie

5. Hi pap en Marja!!
    Wat een mooie reis door Marocco!! Gaaf om zo door de binnenlanden te trekken!
    Op de Canarische eilanden zal de naruurlijke en culturele ervaring het niet halen, maar wel een mooi moment om te ontspannen en te genieten van Europese luxe. Nu het nog kan!!

Zou leuk zijn als we elkaar op een van de eilanden kunnen treffen! Vanaf Barcelona wordt er veel gevlogen.

Groetjes!!!
    Lynn & Wouter

6. hi henk en marja,
    om te beginnen fijne feestdagen en een prettige jaarwisseling op de canarische eilanden; volgens mij is er op la graciosa nog niet eens een jachthaven en vanaf de mirador van lanzarote te zien wonen er maar een handjevol me nsen, geiten en schapen, het is het enige eiland van de archipel waar ik nooit voet op heb gezet.
    marokko is sinds 1972 en 1973 (toen ik er was) geen moer veranderd, prachtig landschap, unieke arabische architectuur, maar wij nederlanders blijven er een kafir annex een zak geld met pootjes die goed uitgeschud mag worden.
    check alle lopend en staand want nog een keer voor de grote oversteek, want je zult onderweg geen parlevinker tegenkomen waar je nog het een en ander kunt inslaan.
    we horen wel wanneer je op canarias aankomt.
    behouden vaart,
    eric

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *