mei 2018 Gran Canaria – Madeira

18 mei zijn we om 12 uur uit Las Palmas vertrokken met als bestemming Santa Maria, een eilandje behorende bij de Azoren, ruim 700 mijlen varen. We gingen er van uit dat we een week nodig zouden hebben voor de overtocht en hadden daarom voor 2 weken ( je weet maar nooit op welk onbewoond eiland je terecht komt) proviand aan boord, bezorgd door de plaatselijke supermarkt.
We werden uitgezwaaid door Lena en Marcel van de “Tomskii Kastan” en Anneke en Dirk van de “SY Narid” die we al eerder in Rabat hadden ontmoet.
Op de tanksteiger stonden Sue en Phil (zie vorige blog) om afscheid te nemen.
6 Weken hebben we in Las Palmas gelegen. Vorige week is Marja uit Nederland teruggekomen. Gelukkig hebben de onderzoeken niets vervelends naar boven gebracht.
Er was een noordoosten wind voorspeld. Op aanraden van Dirk, zelf al met Anneke de wereld rond gezeild, koersten we eerst naar het oosten om daarna in één lijn naar de Azoren te kunnen varen.
We hoopten halverwege Lanzarote uit te komen. Helaas ging dit niet op. Door stroom en wind werden naar Fuerteventura geblazen. Te laat zagen we deze misrekening in en gooide daardoor te laat het roer om. Hierdoor kwam het dat we 12 uur na vertrek nog bijna niets waren opgeschoten. Om middernacht zeilden we zo’n 15 mijl ten noorden van ons vetrekpunt Las Palmas. We hadden er op dat moment al 65 mijlen opzitten.
De eerste 48 uur hebben we alleen gezeild. Matige tot krachtige wind uit het noordoosten. Helaas draaide de wind daarna naar noordwest waardoor de Azoren onbereikbaar werden. We gingen overstag om dan toch maar richting Madeira te varen in de hoop dat de wind alsnog in de goede richting zou gaan waaien.
We zaten er op dat moment beide al aardig doorheen. Marja was goed zeeziek maar wees resoluut mijn voorstel af om naar Tenerife terug te varen. Ze wilde testen of ze zonder medicamenten over de zeeziekte heen zou komen. Ze gaf zich zelf 3 dagen, heel dapper!
Daar waar de moderne communicatie middelen onbruikbaar zijn, zo midden op de oceaan, werkt een oude techniek des te beter: de korte golf zender. We hebben hem al jaren aan boord maar weten hem nu pas goed te gebruiken. Met de radio kunnen we niet alleen communiceren met ander boten maar we kunnen ook weerkaarten binnenhalen en e-mails versturen en ontvangen. We hebben hiervoor een speciaal winlink e-mail adres aangemaakt. Mede door de informatie die we met behulp van de radio binnenkregen besloten we definitief om naar Madeira te varen, de wind zou ons voorlopig niet naar de Azoren kunnen brengen. We hebben dit het thuisfront met het zelfde medium kunnen mededelen.
Omdat de wind in kracht was afgenomen, leek Madeira ineens ook heel ver weg.
De motor moest regelmatig bij.
Het was voor ons de eerste keer dat we zo ver op de oceaan voeren. Tot nu toe waren er altijd wel kusten in de buurt. Op een enkel vrachtschip na hebben we de 3e en de 4e dag geen ander leven gezien. Of toch wel, meeuwen zie je tot honderden kilometers uit de kust over het water scheren en heel regelmatig kregen we bezoek van grote groepen nieuwsgierige dolfijnen.
Door de bewolking waren de nachten zwart, heel zwart. Je ziet dan echt helemaal niets.
Op de ochtend van de 4e dag wordt ik wakker door gerommel in de kajuit. Staat Marja daar wentelteefjes te bakken. “ik heb honger” zei ze. Marja was over haar zeeziekte heen!
Om niet in donker op Madeira aan te komen hebben we de 4e dag rustig aangedaan. Alleen wanneer de snelheid  onder de 3 knopen kwam hebben een beroep gedaan op de motor. Het werd daardoor een heerlijke rustige relaxte dag. Boeken werden tevoorschijn gehaald.
De 4e nacht was helder. Omdat er maar een heel klein maantje stond waren de sterren heel helder.
Op de AIS kwam “September” in beeld, een catamaran die we de afgelopen maanden al een paar keer eerder in de buurt hebben gehad. Dit was het enige teken van leven in een heel de wijde omgeving.
Aan het eind van de nacht kwam eindelijk Madeira in zicht. Om half 12 de volgende dag meerden we de boot in de jachthaven van Funchal af, moe maar voldaan en heel erg toe aan een glaasje wijn.
Door de steeds veranderende windrichting hebben we 392 mijlen (= 705 km) afgelegd. Las Palmas ligt hier maar 280 mijlen vandaan.

Al vanaf zee was te zien dat het Madeira heel groen is, dit in tegenstelling tot de Canarische eilanden.

aankomst in Funchal

Vandaag, 23 mei, hebben we een lange wandeling door Funchal, de hoofdstad van het eiland gemaakt. Een bijzonder mooie, groene, gezellige stad, met veel monumentale gebouwen.

de haven van Funchal

Voor de komende 3 dagen hebben we een autootje gehuurd waarmee we het eiland gaan verkennen.

Ps. Als je automatisch via de mail  op de hoogte gehouden wilt worden van onze avonturen kun je je inschrijven op de startpagina van deze site.

inmiddels 25 mei: we zijn een jaar geleden vertrokken.

7 reacties

1. Fijn dat jullie aangekomen zijn!
    Veel plezier op Madeira.

Wij zijn afgelopen maandag op Sal, Kaapverdië aangekomen.
    Voorlopig blijven we even hier en dan naar alle andere eilanden.

groetjes van Caroline en Fred
    SY Pegasus

2. Geniet op Madeira. Het is een mooi eiland , vooral de levada’s en botanische tuinen ook bereikbaar met de kabelbaan in Funchai. Veel plezier en groetjes Dick en Tineke

3. Wij hebben jullie vooruitgang gevolgd, samen met Dirk en Anneke. We zagen al dat het aanvankelijk niet zo vlot verliep.
    Madeira is een beter keuze. We zijn blij met jullie rationele beslissing. Daar kun je wel een tijdje verblijven.
    Op Porto Santo ligt Karl Duesman (hij is nu in de boat yard). Die weet veel van electronics en telecommunicatie. Prima jongen die je graag zal helpen als je nog vragen hebt over je SSB.
    Doe de groeten aan Miguel in Funchal. Hij zal ons zeker herinneren.

4. Hoi Henk en Marja!
    Leuk om weer wat nieuws te lezen van en over jullie.
    Ik mis je wel een beetje op kantoor hoor! Verder mis jij niks op kantoor, alles gaat zn gangetje en we maken ons nog steeds druk over de zelfde dingen.
    Geniet van je vrijheid zelfs als het niet zo voelt, wij varen in gedachten met jullie mee..
    Groet van Annemarie & Huub

5. Hallo Henk en Marja,
    Fijn om weer eens wat te kunnen lezen op de site. Het was wel heel erg lang stil aan de overkant. 🙂
    Niet helemaal volgens plan maar Madeira is een mooi alternatief. Funchal is een leuke stad. De Levadas zijn mooie wandelroutes. Madeira is een mooi groen eiland. Mark en ik zijn hier een jaar of 4 geleden geweest. Helaas was er toen een grote brand toen wij aankwamen. Het was een week met veel as en de botanische tuin was helaas gesloten vanwege de brand. Hebben jullie ook dat straatje gevonden met al die deuren die door kunstenaars beschilderd zijn? Veel plezier. Groet Sjaan

6. Hoi pap en Marja!

Mooi verhaal! Dat was een pittige reis 🙂 Maar dat zal niet de laatste van jullie avontuur zijn!

Ik krijg alweer reiskriebels bij woorden zoals “groen eiland”. Moet weer een fantastische ervaring zijn!

Fijn dat Marja over de zeeziekte heen is. Geniet maar weer van het vaste land!

Groet,
    Wouter, ook namens Lynn!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *