Oktober 2018 – van de Azoren terug naar de Canarisch

De hurricane Leslie heeft ons een aantal weken behoorlijk in de greep gehouden. Omdat niet duidelijk was welk pad hij zou volgen durfde we de overtocht naar La Palma niet aan.
Wel zijn we nog overgestoken naar het eilandje Santa Maria, ruim 50 mijl varen. Deze haven biedt een veel betere bescherming tegen stormen zoals Leslie.
We hebben er een tiental dagen gelegen. In de haven lagen meerdere boten wachtend op een weergat om naar Europa, Madeira of Porto Santo te varen. Dit schepte een band, het was dan ook reuze gezellig.
Santa Maria was een paar maanden geleden ons eerste Azoren eiland, toen zijn we er maar een paar dagen gebleven, nu hadden we voldoende tijd het eiland beter te verkennen. Vele mooie wandelingen hebben we er gemaakt. Ondanks dat de hortensia’s inmiddels waren uitgebloeid vonden we het weer een  schitterend eiland.
Na een dag of 10 leek er een windgat te zijn om naar Madeira te zeilen, dit is al een flinke stap richting  La Palma. Het is niet de kortste weg maar een rechte lijn naar La Palma zou ons in een groot gebied zonder wind hebben gebracht.
De avond voor ons vertrek hebben we nog een “potluck” met onze lotgenoten gehouden. Een “potluck” is een borrel waarbij iedereen voor een hapje en een drankje zorgt.

Barreiro da Faneca, klei vlakte op Santa Marie
vulcanische orgelpijpen
Landschap Santa Maria
de potluck

We hoopten in 4 dagen Madeira te bereiken en wilden hier vervolgens een dag of 2  schuilen voor een verwachte harde wind vanuit Portugal.
Een  konstante maar flinke wind deed ons de eerste 3 dagen flink opschieten. Via de SSB radio haalden we iedere dag nieuwe weerkaarten binnen en hadden we contact met Majo van het Nederlandse jacht “Jonathan”, die in Santa Maria was achtergebleven.
Ook Majo hield voor ons het weer in de gaten. De derde dag stuurde ze ons de waarschuwing dat de wind rond Madeira flink zou toenemen. We voeren op dat moment zo’n 60 mijl ten noordwesten van het eiland. We besloten de steven te wenden en van de wind weg te zeilen. Met een uitgeboomde fok voeren we nu zuidwaarts, recht op La Palma af.

Tot nu toe hadden we maaltijden voor meerdaagse tochten altijd voor vertrek bereid. Ze hoefde alleen maar opgewarmd te worden. Deze avond was het voor het eerst dat Marja het eten tijdens de reis klaar maakte. Vlak voordat we aan tafel wilden gaan begon plotseling de wind behoorlijk aan te trekken.
De fok moest worden ingerold, gelukkig was het grootzeil al dubbel gereefd. Naarmate het donkerder werd ging het steeds harder waaien. De tot 35 knopen toegenomen wind stuwde de golven tot meer dan de 3 meter op. Overal om ons heen maar ook onder de boot braken de golven met veel geweld uiteen. Alsof we door de branding voeren. Aan boord was het zeer onconfortabel. Mijn poging om af te wassen mislukte meerdere keren omdat het afwaswater uit bak klotste.
De  boot gedroeg zich geweldig, surfde met ruim 12 knopen over de golven. In het begin zaten we nog wel met geknepen billen maar toen we doorhadden dat de Dina Helena zich nergens wat van aantrok werden ook wij minder nerveus.
Na middernacht nam de wind iets af maar had nog steeds uitschieters tot 30 knopen.
Het gevolg was wel dat we in een record tempo op La Palma afstevende. In 2¼ etmaal werd 300 mijl afgelegd. Vrijdagavond, 6 dagen na ons vertrek van Santa Maria kwamen we in de haven van Tazacorte op La Palma aan. De lijnen werden opgevangen door Marcel van de Tomskii Kastan, van wie we ruim 4 maanden eerder op Las Palmas op Gran Canaria afscheid hadden genomen.

Later hoorden we dat de Spaanse solozeiler Sergo, die tegelijkertijd met ons vanuit Santa Maria vertrokken was, 40 knopen wind op de kop heeft gehad. Hij is een dag na dat wij op La Palma waren aangekomen, op Porto Santo bij Madeira aangekomen, ondanks dat hij zo’n 250 mijl minder te overbruggen had.

de route van Santa Marie naar La Palma
straatje in Llanos op La Palma

Ps. Als je automatisch via de mail  op de hoogte gehouden wilt worden van onze avonturen kun je je inschrijven op de startpagina van deze site.

11 reacties

  1. Hallo Henk en Marja, ik hoop dat alles voorspoedig verloopt jullie zeereis.
    En wat maken jullie veel mee en ook zo te zien ook hele leuke uitjes op de eilanden en op het vaste land waar je al weer een tijdje van verwijderd zijn.
    En hoe gaat het ver met jullie zelf.
    En Henk nog wat ik mistde dit jaar ook de pruimen uit je tuin.
    Groetjes van mij en Sonja.

  2. Marja en Henk
    Toch even kijken op internet.
    Wat betekent het allemaal knopen en wind
    Wind Hard 28 – 33knopen, 50 – 61KM per uur, je ziet overal schuimstrepen.
    Spannend.
    Geniet op La Palma.

  3. Beste schippers,
    Hartelijk dank voor de schitterende en meeslepende verslagen.
    Ruig maar ook gezellig.
    Ik begrijp meer en meer waarom jullie dit zo graag wilden.
    Geniet ervan en behouden vaart,
    Ruud en Anne Marie

  4. Hallo Marja en Henk,

    leuk om te lezen dat jullie al helemaal “thuis” zijn in de wereld van de zeezeilers. de oversteek naar La Palma moet spectaculair zijn geweest. Je kent je schip natuurlijk al wel een beetje, maar bij dit echte werk neemt het vertrouwen wel toe en dat is mooi.
    Groeten van ons uit Noordwijkerhout.
    PS. misschien bij de volgende haven een afwasmachine inbouwen?

  5. Hallo Weltumsegler,
    vielen Dank für die nette Unterhaltung bei Euch an Bord!
    Menschen wie ihr es seid treffen wir nicht alle Tage.
    Wir wünschen Euch alles Gute und das die Welt keine Scheibe ist.

    Euer Kleinbus, unser Segelboot von Los Canrios nach Puerto Tazzacorte, Hanni und Robby.

    P.S. sind gut in unserer Finca angekommen

  6. Hallo Henk en Marja,

    Heel spannend om dit mee te maken in zo’n storm. Gelukkig heeft alles zich goed gehouden. Een hele ervaring en dat geeft vertrouwen in je boot.
    Anne Paulien heeft de boten gezien in een haven op de Azoren en ze vond ze zo klein! Zij had hele grote jachten verwacht.
    We wensen jullie nog mooie avonturen toe.
    Groeten uit Lisse. Mappy en Rob

Laat een reactie achter op Rob Drenth Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *